ABD’den kritik düzenleme: Tesla’nın kaza raporlama belası bitiyor mu?

Amerika Birleşik Devletleri Ulaştırma Bakanlığı’ndan Otonom Araç Kazalarıyla İlgili Yeni Düzenleme

Geçtiğimiz hafta Amerika Birleşik Devletleri Ulaştırma Bakanlığı (DOT), otomobil üreticileri ve teknoloji şirketlerinin otonom ve gelişmiş sürücü destek sistemleri (ADAS) donanımlı araçlarının karıştığı kazaları bildirme yükümlülüklerinde önemli bir değişikliğe gittiğini duyurdu.

Eski ABD başkanı Biden döneminde başlatılan orijinal kural, özellikle Seviye 2 olarak sınıflandırılan ve sürücünün sürekli dikkatini gerektiren ADAS sistemlerini kullanan araçların karıştığı belirli kazaların Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi’ne (NHTSA) bildirilmesini zorunlu kılıyordu. Ancak yeni düzenlemeyle birlikte, artık belirli senaryolardaki kazaların raporlanması gerekmeyecek.

Hangi Kazalar Artık Bildirilmeyecek?

Yeni düzenlemenin getirdiği temel değişiklik, bildirim zorunluluğundan muaf tutulan kaza türlerini tanımlaması. Buna göre, araçların çekilmesiyle sonuçlanan kazalar bile, eğer bu kazalarda herhangi bir yaralanma, ölüm, hava yastığının açılması gibi ciddi bir durum yaşanmamışsa veya savunmasız yol kullanıcıları (yayalar veya bisikletliler) kazaya dahil olmamışsa, bildirilmek zorunda olmayacak.

ABD Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinin açıklamalarına göre, bu değişikliğin temel amacı, otomobil üreticileri ve teknoloji şirketleri üzerindeki “bürokratik yükü azaltmak” ve raporlama çabalarını en kritik güvenlik olaylarına odaklayarak “güvenliği önceliklendiren ulusal bir standart oluşturmak.” Bu adımın, toplanan verilerin daha verimli analiz edilmesine olanak tanıması hedefleniyor.

Yeni Kararın Tesla Üzerindeki Önemli Etkisi

Bu kural değişikliğinden en çok etkilenecek ve raporlama yükü önemli ölçüde hafifleyecek şirketlerden biri Tesla olarak öne çıkıyor. Zira önceki düzenleme kapsamında, NHTSA’ya bildirilen ADAS ile ilgili kazaların büyük çoğunluğunu Tesla araçlarının karıştığı olaylar oluşturuyordu. NHTSA’nın verilerine göre, Temmuz 2021’den yeni düzenlemeye kadar ADAS donanımlı araçların karıştığı toplam 2.359 kaza bildirilmişti. Bu kazaların yaklaşık %86’sı, yani 2.030 tanesi Tesla tarafından raporlanmıştı.

NHTSA’nın kendi analizleri, Tesla’nın daha önce bildirdiği kazaların yalnızca %12’sinin yeni ve daraltılmış bildirim kriterlerini hala karşılayacağını tahmin ediyor. Bu oran, Tesla’nın ajansa sunması gereken kaza raporu sayısında dramatik bir düşüş anlamına geliyor.

Güvenlik Endişeleri ve Geçmiş Soruşturmalar

Orijinal kuralın uygulamaya konulmasındaki temel amaç, otomobil üreticilerinin otonom ve gelişmiş sürücü destek teknolojilerinin performansı hakkında şeffaflık sağlamasını teşvik etmekti. Ancak, özellikle Tesla’nın Otopilot ve Tam Otonom Sürüş (FSD) gibi yaygın olarak kullanılan Seviye 2 sistemleri nedeniyle yüksek bildirim sayısı, şirketin gelişmiş sürüş teknolojileriyle ilgili güvenlik endişelerinin ve kamuoyu odağının merkezine yerleşmesine neden oldu. NHTSA, geçmişte bu sistemlerin karıştığı birçok kazayı derinlemesine incelemeye almış ve soruşturmalar yürütmüştü. Yeni kural, bu tür daha az ciddi sonuçlu olayların kamuoyu nezdindeki görünürlüğünü azaltabilir.

ABD Ulaştırma Bakanlığı’nın bu son düzenlemesi, otonom ve ADAS teknolojilerinin güvenliği hakkında veri toplama sürecini yeniden şekillendiriyor. Amaç, ajansın ve sektörün en kritik güvenlik olaylarına odaklanmasını sağlamak olsa da, bu değişikliğin şeffaflık üzerindeki potansiyel etkisi ve hızla gelişen otonom sürüş teknolojisi alanındaki veri toplama standardını nasıl etkileyeceği sektörde ve kamuoyunda tartışılmaya devam edecektir.

Related Posts

500 bin kişilik bir medeniyet sulara gömüldü: Bilim insanları şimdi peşinde

Bir sabah uyandığınızda evinizin, mahallenizin hatta tüm ülkenizin okyanus tarafından yutulduğunu düşünün… Kulağa bilim kurgu gibi gelse de, bu sahne binlerce yıl önce gerçekten yaşandı.  Son bulgular, bu kayıp topraklarda bir zamanlar yarım milyondan fazla insanın yaşadığını gösteriyor.

Windows’un 40 yıllık mavisi artık kapkara olacak

Microsoft, Windows işletim sisteminin neredeyse 40 yıldır simgesi hâline gelen “Mavi Ölüm Ekranı”nı (BSOD) siyah renkle değiştiriyor. Bu ekran, Windows’un bir nedenden dolayı çökmesinin ardından kullanıcıların karşısında çıkıyordu. Microsoft, bu yeni …

PlayStation 5’inizi böyle kullanıyorsanız sistem her an çökebilir: Uzmandan kritik uyarı

Sony’nin son oyun konsolu PlayStation 5’te (PS5) uzun süredir konuşulan “sıvı metal” kaynaklı donanım sorunları yeniden gündemde. Özellikle ilk nesil PS5 modellerinde ortaya çıkan bu sorun, cihazların zamanla aşırı ısınmasına ve kendiliğinden kapanmasına yol açabiliyor. Cihazı dikey konumda kullanmak, riski artırıyor.

Tedarikçinin hedefi Çin otomotiv pazarı

Yıllık 15 milyar dolarlık ihracata imza atan Türk otomotiv tedarik endüstrisi rotayı Çin, Hindistan ve Kuzey Amerika pazarına kırdı. Jeopolitik riskleri azaltmayı hedeflediklerini söyleyen TAYSAD Başkanı Yakup Birinci, “Özellikle Asya’da iş birliklerini artırmak ve kalitemizi bu coğrafyalara taşımak istiyoruz” dedi.

Amazfit Active 2 Square sahneye çıktı

Yeni nesil akıllı saatler arasında dikkat çeken Amazfit Active 2 Square, fitness ve teknoloji tutkunlarını bir araya getiren özellikleriyle piyasaya sürüldü. 17 Haziran 2025 tarihinde Francesco Messina tarafından duyurulan bu cihaz, modern tasarımı …

MediaTek, Dimensity 8450’yi resmen duyurdu

MediaTek, Dimensity 8450 yonga setini resmi olarak duyurdu. Şirket, bu duyuruyu, işlemcinin OPPO’nun yeni amiral gemisi akıllı telefonu Reno 14 Pro’da Mayıs ayında zaten yerini almış olmasının ardından yaptı. Dimensity 8400 ile büyük ölçüde benzer …